The course is designed for the future specialists in law. It aims to show students the historical roots of legal science and to unfold some methodological problems that anyone working in the field of legal studies most frequently encounters. This is the major rationale for the course. Besides, my intention is to broaden student’s cultural erudition and familiarize them with recent advances in the philosophy of law.

Lectures shortly outline the major problems of the philosophy of law and the works of the most important contemporary philosophers of law, while for seminars I have chosen a different approach:  each of them is dedicated to a specific subject, important from the poin of view of legal theory. Student’s work will consists of (1) Individual reading of the assigned literature and (2) preparing of a final essay on a subject chosen according to the instructor’s recommendations.

The working language of the course is English.

Организационно-методический раздел

Guidelines and requirements

 The reading material and some suggestions cf. below.

 For reference, look at these very detailed resources:

English for Academic Purposes http://www.uefap.com/

Advise for Academic Writing http://www.utoronto.ca/writing/advise.html 

The Writing Centre http://www.wisc.edu/writing/Handbook/

Citation http://www.library.ualberta.ca/guides/citation/index.cfm

              and here http://www.citationonline.net/9-home.asp

Cf. a list of references to other resources http://www.usingenglish.com/links/English_for_Special_Purposes/Academic_English/

Первые попытки осмысления религиозного опыта возникают в форме рационализированных мифов и богословских учений, выполняющих как «внутреннюю» функцию познания бога, так и идеологическую (пропаганда определенного типа религиозности). Философское осмысление религии, возникшее не ранее 5-4 вв. до н. э. (прежде всего древнегреческая, древнекитайская и буддийская философии), ставит перед собой  совершенно иную цель: религия объясняется «извне». Философ (даже если он приверженец той или иной религии) старается объяснить религиозный опыт, найти для него основания в человеческом поведении и сознании. Так возникает сначала религиозная философия, а затем рациональная критика религии (что конечно же не прекращает развитие теологии). Научное (в собственном смысле этого слова) изучение религиозного мировоззрения – это явление относительно недавнее. По сути, оно возникает лишь в середине 19 в. (хотя первые основополагающие шаги были сделаны такими философами, как Локк, Руссо, Бентам, Юм и Кант). Так возникает наука о религии, ее социальной, психологической, политической роли в обществе, ее культурной значимости и т. д. Философия религии – составная часть этой науки. Она касается тех теоретических и исторических основ архаического сознания и религиозного мировоззрения, изучение которых затем продолжается в прикладных дисциплинах, таких как антропология, психология и социология религии. Особое и очень важное место занимает изучение религиозного искусства, теория которого – это также задача философии религии.